Uw nieuw leven

Het nieuwe eten

Aangezien de maaginhoud sterk beperkt is, zult u een vroegtijdig volheidsgevoel ervaren. Dit volheidsgevoel is niet hetzelfde als een verzadigingsgevoel. U zult in het begin waarschijnlijk wel nog zin hebben om verder te eten. Maar dat is niet de bedoeling. Het is daarom heel belangrijk dat u al in die eerste weken het volheidsgevoel snel leert herkennen en meteen ook stopt te eten.

De eerste weken na de ingreep

Het voorgeschreven eten bestaat in de weken na de operatie uit alleen zacht en gepureerd voedsel. Dit om te voorkomen dat de maagband, die dan nog losjes om uw maag zit, gaat verschuiven. Dit heet slipping en als het gebeurt moet u mogelijk opnieuw geopereerd worden.

Na het introductiedieet keert u geleidelijk terug naar een normale voeding, maar niet naar de voedingsvolume's van voor de operatie! Het is dus niet nodig vloeibare voeding te gebruiken. Kies voor vaste voeding met een zachte consistentie. Gebruik geen suiker en nuttig zo min mogelijk vet voedsel.

Kwalitatieve, gevarieerde voeding

Het is belangrijk dat u kiest voor een kwalitatieve, gevarieerde voeding zodat eventuele tekorten aan voedingsstoffen, vitaminen en mineralen vermeden worden. U kunt het best drie maaltijden per dag nemen: ontbijt, lunch en avondeten. Daarnaast mag u twee gezonde tussendoortjes nemen. Uw diëtist of obesitascentrum helpt u graag met het samenstellen van uw voedingsschema.

Tips voor uw nieuwe eetgedrag

  • Neem aan tafel een rustige houding aan en geniet van uw maaltijd.
  • Neem voldoende tijd voor de maaltijden. Kijk geen tv tijdens de maaltijd en loop niet rond.
  • Eet rustig, vermijd stress en onaangename discussies aan tafel.
  • Gebruik een kleiner bord, bijvoorbeeld een ontbijtbord.
  • Kauw zeer goed (pak eventuele gebitsproblemen aan).
  • Neem altijd zeer kleine hapjes. Gebruik een theelepel of kinderbestek!
  • Gebruik geen drank tijdens of vlak voor de maaltijd want dit zou u te snel een vol gevoel geven. Drink tussen de maaltijden door, drink traag en neem kleine slokjes.Vermijd te drinken een half uur voor uw maaltijd. Wacht tot ongeveer 30 minuten na de maaltijd om te drinken.
  • Gebruik geen koolzuurhoudende dranken en liever geen alcoholische dranken.
  • Stop met eten zodra u een volheidsgevoel ervaart.
  • Meer eten of extra drinken veroorzaakt misselijkheid, braken en mogelijk zelfs pijn.

 

Lichaamsbeweging

Het is belangrijk dat u niet alleen uw eetgewoonten aanpast. U moet ook meer aan lichaamsbeweging doen. De calorieën die u opneemt en die niet worden verbruikt worden opgeslagen als vet. Om gewicht te verliezen moet het lichaam daarom meer calorieën verbranden dan het aantal calorieën dat uw lichaam opneemt via de voeding. Dit is alleen mogelijk door te bewegen.

Zwemmen, fitness, wandelen

Een goede manier van lichaamsbeweging is zwemmen. In het water bent u bijna gewichtsloos. Fitness, wandelen en joggen zijn ook goede opties. Al deze activiteiten zijn leuker om samen te doen. Dat stimuleert ook.

Kleine veranderingen maken veel verschil

Zorg er in elk geval voor dat u dagelijks minstens 30 minuten aan lichaamsbeweging doet. Kies activiteiten waar u plezier aan beleeft. Ook in het dagelijks leven kunt u uw fysieke activiteit verhogen om gewicht te verliezen. Neem bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift en ga als dat mogelijk is lopend naar afspraken en winkels. U kunt ook bijvoorbeeld uw auto net iets verder weg van de supermarkt zetten. Neem een hond! Kleine veranderingen maken veel verschil. Wees inventief!

De dagelijkse routine

Sporten en bewegen zullen uiteindelijk een logisch en vast onderdeel moeten worden van uw manier van leven. Dat is gezond en het helpt u uw nieuwe gewicht stabiel te houden. U krijgt dit beter en makkelijker voor elkaar als u zich hierbij laat begeleiden, door bijvoorbeeld een bewegingstherapeut.

Meer weten?

Gewichtsbegeleiding

Webdesign door Bright Sites en Ziekenhuis Maas en Kempen

Disclaimer